Tuesday, 7 July 2009

Letih dalam beribadah

Assalamu alaikum buat sahabat-sahabat sekalian. Alhamdulillah, Allah masih beri kesempatan pada kita untuk terus beribadah padaNya. Marilah terus istiqamah dan mohon padaNya agar hidup ini sentiasa diberkati dan dibawah rahmatNya sentiasa.

Dalam kita melaksanakan ibadah pada Allah memang persoalan keletihan seringkali timbul. Dalam kita berpuasa sama ada sunat atau fardhu..kita terkadang mengeluh Ya Allah letihnya..laparnya..dahaganya...semua simptom-simptom keletihan ini datang secara tersusun.

Begitu juga dalam ibadah solat. Ibadah solat juga memerlukan stamina yang kuat dari kita. Terutama solat subuh...terkadang amat berat nak angkat selimut untuk bangun solat.

Dalam kontek sedekah pun kita rasa letih juga. Kerana wang yang nak disedekah itu juga hasil dari titik peluh kita. Tanpa titik peluh tersebut..mana nak dapat wang untuk kita sedekah.

Berjihad dengan harta, diri, masa, tenaga, buah fikiran untuk meninggikan Islam. Letih juga! Berlawan dengan nafsu diri pun amat letih. Misalnya, nak didik jiwa kita agar tidak cintakan harta memerlukan kekuatan jiwa kita. Kadang-kadang jiwa kita bergolak, sanggup tak nak infaqkan harta dan diri untuk perjuangan?

Begitu juga masa, tenaga dan buah fikiran...kadang-kadang kita letih apabila buah fikiran diperlekehkan. Begitu juga dalam pembelajaran kita, amat letih untuk memastikan masa yang diperuntukkan itu digunakan sebaiknya. Menuntut ilmu pun letih juga...

Begitu juga nak menegakkan syariat Islam dalam diri kita, keluarga kita dan masyarakat kita. Letih juga untuk mengawal diri agar tidak tersasar dari matlamat Islam.

Pendeknya, nak beribadah pada Allah memang lah letih. Tetapi dari keletihan itu ada nilainya kiranya kita lakukan bersungguh-sungguh kerana Allah dan dilakukan dengan penuh keikhlasan.

Firman Allah yang bermaksud:

"Inilah hari (kiamat) yang (padanya) orang-orang yg benar (pada tutur kata dan perbuatan) mendapat menafa'at dari kebenaran mereka;........."
AL-MAIDAH: 119.

No comments: