Thursday, 16 July 2009

Stress..


"stressnya" getus hati ku pada pagi ini. Kadang-kadang bila rasa tertekan fikiran pun menjadi kurang rasional. dalam situasi tertekan diri kita menjadi berfikiran negatif dan sering menyalahkan keadaan. Setiap manusia itu pastinya tidak terlepas daripada persoalan stress. Cumanya tahap yang membezakan di antara satu sama lain. Jika tahap stress rendah pun boleh menyebabkan kebosanan. Tetapi kalau tahap terlalu tinggi pula akan menyebabkan perasaan tidak gembira atau kemurungan. Tahap yang paling ideal ialah tahap optimal iaitutahap sederhana, yakini tidak terlalu tinggi atau rendah.

Salah satu punca stress aku pagi ni pula berkaitan dengan penulisan tesis. Macam mana tak tertekan draf yang aku hantar kepada supervisor sebulan lepas belum lagi dibaca. Sedangkan masa terus berlalu dan aku pula mengejar masa untuk submitkan sebelum kena balik Malaysia.

Aku faham supervisor pun mungkin tengah stress juga masa ni. Beliau juga terlibat dengan pengajaran, penyeliaan thesis master dan phd, dan penilaian theses. Tetapi kadang-kadang kita pun tertekan juga kalau draf kita tak dibaca. Macam mana nak proceed ke chapter yang seterusnya kalu dua chapter penting ni tak dibaca lagi. Aku jadi konflik....Perkara sebegini kerap kali berlaku sepanjang perjalanan PhD ni.

Aku akui proses menyiapkan Phd ni terdapat banyak cabaran dan rintangan. Ianya memerlukan kecekalan, ketabahan dan akal yang rasional. Moga tarbiah perjalanan Phd ini mendidik jiwa ini supaya sentiasa sabar, tenang menghadapi ujian, sentiasa berfikiran rasional dan meletakkan keyakinan total pada Allah.

Aku teringat Firman Allah dalam surah al-Baqarah:155-156 yang bermaksud: Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar (iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali.

Ayat di atas memberi suntikan motivasi kepada diri agar terus yakin akan janji Allah dan bersabar menghadapi segala ujian. Moga ujian ini dapat memantapkan nilai-nilai keimanan, ketaqwaan, kesyukuran, dan kecintaan diri ini padaNya. Sesungguhnya Dia sentiasa bersama-sama orang yang sabar menghadapi dugaan.

Selaras dengan firman Allah SWT dalam surah al-Fath: 4 yang bermaksud: Tuhan yang membuka jalan kemenangan itu. Dialah yang menurunkan semangat tenang tenteram ke dalam hati orang-orang yang beriman supaya mereka bertambah iman dan yakin beserta dengan iman dan keyakinan mereka yang sedia ada; pada hal Allah menguasai tentera langit dan bumi (untuk menolong mereka); dan Allah adalah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.

Moga diri ini sentiasa dibawah rahmatNya...wahai diri janganlah berputus asa. Sesungguhnya Allah sentiasa bersama kita. Ameen.


2 comments:

Ely said...

"sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan"

"dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap"

(Surah Al-Insyirah:6 dan 8)

Insyallah, moga Allah mudahkan urusan.

Chaiyok!! You know I am with you.. :)

Ely said...

"Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan..

..Dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap"

(Al Insyirah: 6 dan 8)

Moga Allah permudahkan urusan.
Chaiyok!! Doa keluarga dan sahabat bersamamu :)