Wednesday, 29 July 2009

betapa tingginya rahmatMu..


BismiLlaahi Wal hamduliLlaah...


Pagi ini aku cuba fokuskan minda untuk menyambung penulisan. Tetapi entah kenapa idea tak muncul-muncul juga. "Ya Allah, aku mohon padaMu agar berikan idea yang mencurah-curah untuk menyiapkan penulisan ini". Sesungguhnya hanya padaMu aku berserah...tiada daya dan kekuatan dalam diri ini tanpa pimpinan Mu ya Allah.

Lalu aku teringat akan ayat Allah yang bermaksud:

"Wahai umat manusia, kenangkanlah nikmat Allah yang telah dikurniakanNya kepada kamu; tidak ada sama sekali yang menciptakan sesuatu selain daripada Allah; Ia memberi rezeki kepada kamu dari langit dan bumi. Tiada Tuhan melainkan Dia, maka mengapa kamu rela dipalingkan (dari menyembahnya)?" (Fathir:2-3)

Ayat ini menyedarkan aku betapa luasnya rahmat dan pemberian Allah selama ini. Allah masih berikan kesempatan pada diri ini untuk merasai nikmat kehidupan dan beribadah kepadaNya. Sesungguhnya diri ini banyak alpa padaNya terutama di kala berada dalam kesenangan. Lalu Allah berikan ujian kesusahan agar diri ini tidak terpesong dengan kenikmatan yang meluas yang Allah berikan...

Aku teringat bagaimana Allah turunkan hidayah dan taufik pada diri ini dengan nikmat Iman dan Islam. Ianya suatu nikmat yang tidak ternilai dalam hidup. Nikmat ini banyak mengubah kehidupan ini daripada hati yang kosong kepada satu hati yang kenal diri ini dan penciptaNya. Semua ini aku lalui dengan mudah berbekalkan rahmat dan pimpinan dariNya.

Kadang-kadang Allah berikan pula ujian kesukaran dalam hidup ini, agar diri ini dapat koreksi tahap iman. Betapa besarnya kasih sayang Allah pada diri ini....aku terus berdoa agar diri ini sentiasa di bawah rahmat dan pimpinanNya. Ye Allah, kurniakanlah kesbaran dalam diri ini agar hati ini sentiasa istiqamah dijalan Mu.

No comments: