Monday, 20 July 2009

Pujian dari sudut Individulism vs collectivism

BismiLlaahi Wal hamduliLlaah...

"Excellent" kata supervisor (note: supervisor aku ni seorang 'matsalleh') tatkala dia pulangkan proposal kajian kepada saya. Kata-kata pujian ini seringkali saya terima dari supervisor. Lalu saya terfikir, supervisor saya ni memang maksudkan betul-betul bagus ke atau sekadar pujian. Saya terfikir-fikir sendirian....saya tengok balik proposal kajian. Saya dapati biasa-biasa je dan perlukan banyak lagi penambahbaikan.

Memberi pujian di negara Barat ni merupakan satu budaya. Apabila saya perhatikan supervisor saya memang sentiasa beri pujian sejak saya di tahun pertama hinggalah ke tahun akhir.. Sehinggakan saya dah imune dengan pujian beliau hehe...berdasarkan pengalaman saya, rupanya pujian ini hanyalah budaya yang menjadi kebiasaan dalam budaya barat iaitu dipanggil self-praise.

Saya baca satu kajian tentang beza budaya Barat (individualism) dengan budaya Malaysia. Dapatan kajian itu menyimpulkan bahawa orang Barat biasanya sukakan pujian. Orang Barat suka berbicara tentang kejayaan yang mereka perolehi. Budaya ini menyebabkan kenapa dalam budaya Barat, boss mereka selalu beri kata-kata pujian untuk motivate subordinatenya. Saya fikir bahawa perkara yang serupa juga berlaku dalam hubungan saya dengan supervisor.

Namun, menurut kajian itu dalam budaya Malaysia (collectivism) pujian tidak begitu dipraktikkan di tempat kerja. Bercerita tentang kejayan diri sendiri kepada orang lain dipandang angkuh dan boleh merosakkan keharmonian dalam masyarakat. Justeru, di Malaysia budaya memuji ini kadang-kadang dianggap 'bodek' boss dan seumpamanya. Ia di anggap satu perbuatan yang kurang manis.

Saya pun jarang berikan pujian pada pelajar saya. Biasanya pujian akan diberikan apabila performance pelajar tu benar-benar di tahap yang memuaskan. Kerap memberi pujian juga boleh menyebabkan riak dan angkuh. Pujian boleh menyebabkan kita jadi perasan bagus dan berpuas hati dengan apa yang kita lakukan. Lalu menyebabkan kita kurang berusaha.

Saya teringat kata-kata seorang ahli sufi yang diberikan oleh seorang sahabat saya tatkala saya memuji ketinggian ilmu beliau. Ahli sufi tersebut ialah Syeikh Ibnu A'thoillah. Dalam kitabnya beliau berkata:

"(ketahuilah) sesungguhnya siapa yang memujimu, itu hanyalah kerana betapa pandainya Allah menyembunyikan keburukan yang ada padamu. Maka hendaklah kamu memuji Allah yang telah menyerlahkan kebaikanmu..."

Sesungguhnya pujian itu selayaknya untuk Allah swt..

No comments: