Sunday, 4 January 2009

Bumi Palestin bermandi darah lagi...

Kehadiran Tahun 2009, dunia Islam sekali lagi dikejutkan dengan serangan Isreal ke atas bumi Palestin. Malah Amerika Syarikat juga merestui tindakan rejim zionis tersebut sebagaimana yang dilaporkan dalam berita sisipan dibawah. Sebagai umat Islam, marilah kita sama-sama berdoa dan solat hajat agar Allah memberi perlindungan kepada saudara seagama kita diPalestin dan Allah membalas kezaliman tentera Israel tersebut. Sebagai umat Islam juga marilah kita buat sesuatu yang boleh memberi kesan kepada AS. Setidak-tidaknya sebagai pengguna, umat Islam boleh menggunakan kuasa beli dan ekonomi untuk menghukum AS. Seramai 1.3 bilion umat Islam di dunia. Sekiranya semua umat Islam bersatu hati, kita mampu melingkupkan ekonomi Amerika Syarikat yang angkuh itu. Perkembangan terbaru di Gaza, lebih 435 rakyat Palestin terbunuh akibat serangan berterusan tentera Israel sejak awal minggu ini.

Kita pun sudah bosan dengan reaksi dunia termasuk negara-negara Islam terhadap kekejaman Israel. Kita berterusan mengharapkan AS semata-mata sedangkan itu tidak mungkin berlaku. Malah AS sendiri telah mengkhianati negara-negara Islam yang semasa era Perang Dingin telah menyokong Washington berbanding blok komunis diketuai Rusia. Dunia Arab pula kebanyakannya ‘tidak boleh pakai’ dan rela menjadi boneka AS. Begitu juga dengan Pertubuhan Persidangan Negara Islam (OIC) yang Malaysia turut menjadi anggotanya, hanya banyak bercakap tetapi tidak bertindak.

Sebagai umat Islam yang tidak mempunyai apa-apa ini, hanya doa saja yang mampu kita gunakan untuk membantu saudara-saudara kita di Palestin. Ameen Ya Allah..


Gambar menunjukkan seorang ibu dan anak lelakinya duduk di atas runtuhan rumahnya yang musnah dibom oleh Israel di Rafah.

Berita sisipan:
Amerika restu Israel

ISRAEL TERUS MENYERANG... WASHINGTON 3 Jan. – Amerika Syarikat (AS) menegaskan tentera Israel bebas untuk melancarkan serangan udara dan darat ke atas Gaza.
Berikut adalah kenyataan White House melalui Timbalan Setiausaha Akhbarnya, Gordon Johndroe berhubung isu itu seperti dipetik oleh agensi berita AFP.


Terkini
* Jet-jet pejuang Israel awal pagi ini menyerang Masjid Ibrahim Al-Maqadna, Gaza, mengorbankan 13 orang termasuk dua kanak-kanak ketika lebih 200 jemaah sedang solat. Lebih 60 cedera dalam serangan itu.
* Beberapa serangan lain dilakukan di sekolah, lapangan terbang dan pelabuhan mengakibatkan empat terbunuh termasuk dua komander Hamas.

No comments: