Friday, 28 November 2008

Syuhada Bali

Assalamu alaikum dan Alhamdulillah. Baru hari ini saya dapat menjenguk blog setelah bercuti selama 4 hari 5 malam di beberapa lokasi South Island New Zealand. Sepanjang dalam percutian saya telah banyak memerhati tentang keindahan alam ciptaan Allah. Maha suci Allah yang mencipta alam ini dengan begitu unik.

Sebenarnya satu isu yang saya ingin kupas kali ini ialah berkaitan dengan Almarhum Amrozi, Almarhum Mukhlas dan Almarhum Imam Samudera. Mereka telah menjalani hukuman bunuh dengan ditembak pada tengahmalam 12 Zul Qaedah 1429 bersamaan 10 November 2008. Pertuduhan yang disabitkan atas mereka khususnya adalah berkaitan dengan pengeboman Bali. Dalam keadaan umat Islam sibuk untuk mengerjakan haji dan 'ibadah qurban, mereka dipanggil kembali kepada Allah. Moga darah pengorbanan mereka yang mengalir dibumi tidak dipersia-siakan. Ramai umat Islam yang berpandangan bahawa kematian mereka merupakan syahid di jalan Allah dan tidak kurang juga yang mengutuk tindakan mereka. Namun pada saya syahid atau tidak hanya kepada Allah kita berserah. Sebagai saudara seagama hanya mampu untuk berdoa agar roh-roh mereka dimasukkan di kalangan para syuhada'. Panggilan syahid yang ditujukan kepada mereka oleh ribuan umat Islam juga merupakan satu doa agar mereka benar-benar di tempatkan di kalangan orang-orang yang beriman.

Dari segi kewajaran terhadap tindakan mereka, secara umumnya saya tidak bersetuju tindakan membunuh orang awam yang tidak terlibat didalam peperangan. Namun isu ini perlu dilihat secara global. Walaupun tidak ada perisytiharan perang secara rasmi terhadap umat Islam, namun dunia dapat melihat bagaimana umat islam dizalimi, dianiaya, dirakusi, dijajah dan diperlakukan dengan pelbagai macam kazaliman dan keaiban. Sebagai umat Islam, mana mungkin kita dapat bertahan dengan penyeksaan umat Islam di Palestin, Ambon, Afghanistan dan lain-lain tempat. Tidak ada mana-mana umat islam yang punya sedetik iman pun yang boleh berdiam diri melihat saudara-saudaranya diperlakukan sedemikian. Pertubuhan Negara Islam pula sekadar menjadi tempat berforum tanpa tindakan. Kedayusan negara-negara dan pertubuhan umat Islam dalam menghadapi kemelut ini, maka tidak hairanlah muncul golongan-golongan dan individu-individu Muslim yang bangkit mempertahankan umat Islam. Mereka muncul dengan memberi harapan bahawa ada pembela bagi umat Islam. Mungkin tindakan Almarhum Amrozi, Almarhum Mukhlas dan Almarhum Imam Samudera dianggap sesetengah pihak sebagai keterlaluan. Namun pembunuhan terhadap mereka akan membuka mata umat Islam khasnya dan dunia umumnya akan kemelut yang sedang dihadapi oleh umat Islam. Sudah tentu ada yang tidak kena apabila pendakwah-pendakwah seperti mereka tiba-tiba bangkit membela umat Islam. Selagi kezaliman, penganiayaan, kerakusan, pembunuhan, penjajahan diperlakukan terhadap umat Islam ini berterusan..selagi itulah akan muncul pejuang-pejuang seperti mereka.

Almarhum Dr. Azahari, Almarhum Amrozi, Almarhum Mukhlas, Alamrahum Imam Samudera telah membayar dengan harga yang mahal demi satu keimanan. Moga Allah membayar nya kembali kepada mereka dengan harga syurga firdaus. Moga Allah memberikan keampunan dan rahmatNya kepada kesemua pejuang-pejuang dan para hizbullah semua. Amin ya robbal 'alamin..

1 comment:

Ely said...

Satu menjadi kekesalan kerana mereka menjadikan orang awam sebagai target. Sama juga seperti apa yang berlaku di Mumbai sekarang ini.

Ini lebih menjejaskan imej Islam.

Tp mungkin bagi pejuang seperti mereka, mungkin itu sajalah wadah yang mampu dilakukan bagi insan kerdil yang tidak punya kuasa dan suara.

Hanya Allah yang mampu menilai keikhlasan hati kita, dan memberi ganjaran atau pembalasan atas tindakan kita

Wallahu alam