Monday, 17 November 2008

Masa dan kehidupan

"If you keep saying you are busy, then you are never free. When you keep saying you have no time, then you will never have time. When you keep saying that you will do it tomorrow, then your tomorrow will never come".



Seorang rakan sentiasa mengeluh kepada saya "aku ni busy sangat sampai tak cukup tangan nak buat kerja..assignment lah, exam lah bla, bla, bla..". Tidak kurang juga saya sering diajukan soalan "busy ke?". Kadang-kadang saya bosan dengan ungkapan atau pertanyaan tersebut kerana ia melambangkan sikap pesimis. Namun, saya hanya tersenyum apabila rakan tersebut meluahkan segala kesibukannya. Di hati saya berkata..memanglah selagi kita bernyawa hidup kita penuh dengan pelbagai komitmen. Lalu saya katakan kepada rakan tersebut.."biasalah tu, kalau kita tak de kerja pun kita akan bosan juga". Dalam Teori Stress pun ada menyebutkan bahawa jika kita berada dalam situasi underutilized hidup kita akan tertekan terutama sekali bagi mereka yang mempunyai personaliti optimistic.

Bagaimana dengan saya sebagai pelajar PhD? Kalau dikira kesibukan itu memanglah sibuk tetapi kerana minat yang mendalam untuk sambung belajar maka kenalah bersedia menempuhi mehnah dan tribulasi dalam perjuangan untuk menyiapkan PhD. Teringat pula pengalaman saya sebagai pekerja iaitu sebelum saya sambung belajar..pun sama juga terlibat dengan pelbagai komitmen..nak buat preparation nota kuliah, menelaah isu semasa yang boleh di kaitkan dengan subjek pada setiap kelas agar kelas tersebut lebih hidup dan membangunkan minda pelajar-pelajar supaya tidak statik dengan teoretikal dalam buku, meeting research RMC, IRPA dan jabatan..maknanya apa jua peranan kita masa tetap menghantui diri kita. Justeru, dalam Melayu ada pepatah yang mengatakan bahwa "masa itu umpama emas". Namun, pada saya peribahasa tersebut sudah kurang relevan kerana sudah ramai orang kaya yang mampu membeli emas bergram-gram..kalau tengok di kalangan orang Melayu pun sudah ramai yang memakai gelang sampai menghampiri aras siku hehe. maknaya emas pun sudah mampu dibeli. Tapi bagaimana dengan masa..ia tetap tidak boleh dibeli walaupun kita seorang jutawan. Oleh itu, Allah SWT mengingatkan kita dalam surah pendek dalam Al Quran yang bermasksud: "Demi masa sesungguhnya manusia berada di dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman yang berpesan-pesan dengan kesabaran dan berpesan-pesan dengan kebenaran". Kalau ayat tersebut ditadabbur dengan mata hati ia memberi kesan kepada hati nurani kita. Yakni, Allah bersumpah dengan masa bahawasanya manusia itu dalam kerugian kiranya gagal memanafaatkan masa di jalan yang benar...Jauh pula otak saya menerewang tentang masa..Ya Allah Moga memberikan kekuatan kepada hati ini untuk terus berjihad memanafaatkan masa berdasarkan iman dan taqwa kepada Allah.

Berbalik kepada luahan rakan tadi..saya teringat kata-kata motivasi "when you keep saying you are busy, then you are never free.....". Kalau kita mengambil dari sudut positive kesibukan merupakan suatu kehidupan yang indah. Tetapi kita haruslah pandai mengurus masa dengan bijak. Jangan sampai masa yang menikam diri kita dan berhentilah daripada berkata "aku sentiasa busy". Jadilah seorang pengurus masa yang cemerlang..dan bersyukurlah kerana kita ada kerja yang perlu dilakukan kerana itu adalah amanah kita sebagai insan sementara di muka bumi ini. Be positive!!

No comments: