Wednesday, 14 April 2010

"rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan"..apa ni weh?

Sejak balik Malaysia, boleh dikatakan setiap hari saya mendengar salam 1Malaysia samada di Radio mahupun di kaca TV. Di kaca TV juga saya sering melihat pemimpin utama negara apabila merasmikan sesuatu mesti akan menunjukkan jari telunjuknya umpama pelajar tadika lagaknya untuk menandakan salam 1Malaysia. Sering juga saya mendengar lagu "rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan". Saya tercari-cari apakah yang ada pada slogan 1Malaysia ini? Apakah ia sudah menjadi realiti? Atau hanya menjadi realiti dikalangan bangsawan? Sehingga mereka tidak perasan bahawa golongan marhaen semakin ketinggalan dalam arus pembangunan.

Selama 2 minggu saya berada di Malaysia, saya perhatikan tidak ada banyak perbezaan sejak saya melanjutkan pelajaran di NZ. Terutama di kampung-kampung, hidup mereka terus-meneruskan dalam keadaan miskin dek kenaikan harga barang. Jalan-jalan raya di kampung juga masih seperti dulu (gravel)..tidak banyak yang berubah. Saya hanyalah seorang pemerhati. Hati ini kadang-kadang sayu melihat orang kampung dalam kesusahan. Sabah yang kaya dengan hasil buminya iaitu petroleum, tetapi rakyatnya masih dikategorikan antara rakyat termiskin di negara 1Malaysia. Sehingga ada orang kampung yang ingin mencalonkan saya sebagai pemimpin mereka lantaran untuk mengubah nasib mereka yang masih ketinggalan. Saya hanya tersenyum dan tak mampu berkata apa-apa. Jauh disudut hati, saya berkata bukannya senang untuk berkecimpung dalam politik yang memang masing-masing manusia ingin mengejar kekayaan bukannya untuk mengutamakan rakyat. Rakyat hanya didahulukan semasa pilihanraya, tetapi selepas pilihanraya mereka akan ditinggalkan. Janji pilihanraya hanyalah tinggal kenangan...

Tidak ada guna slogan demi slogan tetapi hanya segelintir saja yang merasainya..tidak menyeluruh ke akar umbi. Kalau betul mendahulukan rakyat...upgrade segala prasarana yang ada...satu contoh yang saya lihat kebersihan. Mulanya saya menyalahkan orang yang tak pandai menjaga kebersihan. Tetapi apabila dilihat prasarana maka sudah tentulah orang tidak akan menjaga kebersihan kerana pihak berkuasa tidak menyediakan tempat untuk membuang sampah yang teratur...Kalau difikir2 pening kepala. Tapi apakan daya kita hanyalah rakyat marhaen dan tak mampu untuk menyalurkan suara hati kepada pihak atasan kerana ada tembok yang memisahkan. Lantas dimanakah ertinya "rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan"?

Aku masih tercari-cari jawabannya....

Firman Allah surah Al-Qasas, ayat 83:

"Negeri akhirat (yang telah diterangkan nikmat-nikmatnya) itu, Kami sediakan bagi orang-orang yang tidak bertujuan hendak mendapat pengaruh atau kelebihan di muka bumi dan tidak ingat hendak melakukan kerosakan; dan kesudahan yang baik adalah bagi orang-orang yang bertaqwa."

1 comment:

Ely said...

hihi.. pasrah.. kalo pikir jadi tensen wehh!!