Tuesday, 13 April 2010

KeagunganMu

Hidup tanpa matlamat amat membosankan. Hidup begitu kosong tanpa aktiviti. Tangan juga begitu lemah untuk menulis. Otak juga terasa lemah untuk berfikir. "Ya Allah, berilah kekuatan pada hambaMu ini". Aku bermonolog sendirian.

Saya sebenarnya sengaja mengambil cuti yang panjang setelah berhempas pulas memerah otak menyiapkan tesis PhD saya. Saya berazam untuk rehatkan minda tanpa berfikir dan hanya duduk di kampung. Rupanya amat payah untuk berdiam diri apabila kita sudah terbiasa dengan hidup yang sibuk.

Al Quran banyak menekankan tentang berfikir. Tanpa berfikir badan akan menjadi lemah. Al Quran menyeru kita untuk berfikir tentang keangungan Allah melalui ciptaanNya. Di bumi ini terdapat banyak tanda-tanda kekuasaan Allah. Gunung ganang yang terbentang merupakan petunjuk betapa sang Pencipta maha kuasa. Gunung-ganang ini ada fungsinya untuk mengukuhkan kedudukan muka bumi. Tanpa gunung-ganang, alam ini tidak kukuh. Bintang-bintang di langit juga merupa keunikan ciptaan Allah. Bintang-bintang ini boleh dijadikan petunjuk arah kepada pelayar-pelayar di lautan. Air sungai yang mengalir lantas memberi minuman kepada manusia, haiwan dan tumbuhan juga merupakan ciptaan Allah. Dan banyak lagi ciptaan Allah yang tak dapat dituliskan di sini untuk kita fikirkan bersama.Tidak mungkin semuanya berlaku tanpa penciptanya. Setiap detik, hidup ini mestilah diisi dengan berfikir tentang keanggungan Allah agar diri tidak lemah dan lalai.

Di kampung, saya berkesempatan mandi di sungai. Terdapat banyak ikan di sungai. Begitu banyak nikmat yang Allah sediakan kepada manusia agar manusia berfikir. Namun tidak ramai manusia yang dapat berfikir tentang ciptaan Allah ini. Banyak manusia yang lalai tentang perintahNya. Malah engkar dan sombong di alam ini, seumpama dunia ini mereka yang punya.

Di sungai juga, terdapat buih-buih yang bertakung. Saya teringat di dalam Al Quran ada menyebut tentang buih-buih yang terdapat di sungai-sungai. Allah umpamakan buih-buih tersebut dengan manusia yang tidak beriman. Apabila saya perhatikan buih-buih itu memang tidak bermanafaat. Hanya terlonggok disebalik takungan air dicelah-celah batu. Apabila semakin lama, buih-buih itu akan berwarna kekuningan dan akhirnya akan bertukar warna menjadi kehitaman. Moga kita tidak menjadi seperti buih-buih itu...

No comments: