Friday, 29 May 2009

Mari jauhi perbuatan mengumpat

Alhamdulillah marilah kita sama-sama bersyukur kepada Allah kerana memberikan kesempatan pada kita untuk menghirup udara di alam yang fana’ ini. Kita masih lagi diberi kesempatan olehNya untuk melaksanakan ibadah dan mencari redhaNya. Mudah2an hari ini dan hari-hari mendatang hidup ini sentiasa dilimpahi rahmat dan kasih sayangNya.

Kali ini saya ingin kupas sedikit berkaitan dengan Ghibah (mengumpat/backbiting). Kadang-kadang kita merasakan bahwa kita sudah berusaha membebaskan diri dari makanan haram, seperti daging babi, alcohol dan lain-lain. Terutama apabila berada di negara luar, kita benar prihatin dengan ingredient bahan makanan yan kita beli. Tetapi kadang-kadang kita tidak menyedari bahawa kita seolah sedang memakan daging bangkai saudara kita sendiri! Apa yang saya sebutkan ini bukanlah bermakna kita memakan bangkai saudara kita secara zahir tetapi ianya berlaku secara tidak disedari jika kita tidak berhati-hati menjaga lidah kita.

Mengapa saya berkata demikian? Marilah kita rujuk firman Allah dalam surah Al Hujurat ayat 12, yang bermaksud:
“Hai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan prasangka , kerana sebagian dari prasangka itu dosa. Dan janganlah mencari-cari keburukan orang dan janganlah mengumpat satu sama lain. Adakah seorang diantara kamu yang suka memakan daging saudaranya yang sudah mati? Maka tentulah kamu merasa jijik kepadanya. Dan bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Penerima Taubat lagi Maha Penyayang”


Demikianlah Allah mengumpamakan antara mengumpat (ghibbah)dengan orang yang memakan daging bangkai saudaranya sendiri. Apakah ghibah itu? Nabi SAW bersabda: "Tahukah kamu apa ghibah itu? Jawab sahabat: Allahu warasuluhu a'lam (Allah dan Rasulullah yang lebih tahu). Lalu Nabi SAW bersabda: Menceritakan hal saudaramu yang ia tidak suka diceritakan pada orang lain. Lalu Sahabat bertanya: Bagaimana jika memang benar sedemikian keadaan saudaraku itu? Jawab Nabi SAW : "Jika benar yang kau ceritakan itu, maka itulah ghibah, tetapi jika tidak benar ceritamu itu, maka itu disebut buhtan (tuduhan palsu, fitnah) dan itu lebih besar dosanya".

Dalam surah Al Hujurat ayat 12 yang sebut tadi menegaskan bahawa berprasangka pun kita kena berwaspada, kerana sebagian dari prasangka adalah dosa. Dalam hal ini adalah prasangka yang buruk (su’udzon). Sebaliknya kita dianjurkan untuk selalu berkhusnudzon atau prasangka yang baik.

Ghibah mempunyai dosa yang berganda. Kerana selain kita harus memohon ampun kepada Allah, dan Allah maha pengampun atas dosa-dosa kita. Kita juga harus memohon maaf kepada orang yang diumpat tersebut. Ini yang terkadang menjadi sulit bagi diri kita. Apalagi jika yang diumpat itu jumlahnya banyak sekali, naudzubillahi min dzaalik.

Apakah kesan ghibah dalam masyarakat kita? Sudah tentu ianya mempunyai banyak impak ke atas ikatan ukhuwwah sesama manusia. Apabila ghibah berleluasa dalam masyarakat kita ianya akan menjadi punca kepada keruntuhan sistem kemasyarakatan. Seseorang yang suka memutar belitkan sesuatu cerita hingga merenggangkan atau menyebabkan pergaduhan atau salah faham juga dianggap berdosa kerana merosakkan silaturrahim. Orang yang suka cakap putar belit ini dipanggil sebagai al Qattat. Maka wahai saudara ku marilah kita berhati-hati agar kita tidak terjerumus sebagai lidah bercabang kerana perbuatan itu berdosa di sisi Allah. Disebabkan adanya manusia jenis al Qattat inilah yang menyebabkan runtuhnya sistem usrah atau persahabatan. Yang paling bahaya manusia jenis al Qattat ini memang ada di mana-mana corok dunia. Justeru, marilah kita berwaspada agar diri kita tidak termasuk dalam golongan ini.

Apakah ghibah 100% haram?

Ada beberapa situasi yang membolehkan kita melakukan ghibah:

1. Orang yang teraniaya boleh menceritakan dan mengadukan kezaliman orang yang menzaliminya kepada seorang penguasa atau hakim atau kepada orang yang berkuasa memutuskan suatu perkara dalam rangka menuntut haknya.

2. Meminta bantuan untuk menyingkirkan kemungkaran dan agar orang yang berbuat maksiat kembali ke jalan yang benar. Malah ia merupakan kewajiban manusia untuk ber-amar ma'ruf nahi munkar. Setiap muslim harus saling bantu membantu menegakkan kebenaran dan meluruskan jalan orang-orang yang menyimpang dari hukum-hukum Allah, hingga nyata garis perbedaan antara yang haq dan yang bathil.

3. Istifta' (meminta fatwa) akan sesuatu hal. Walaupun kita diperbolehkan menceritakan keburukan seseorang untuk meminta fatwa.

4. Memperingatkan kaum muslimin dari beberapa kejahatan. Misalnya: menegur sahabat agar menutup aurat. (Note: memberi nasihat ni kadang2 jadi payah esp dalam masyarakat kita kerana org yg dinasihati itu menganggap kita menjaga tepi kain walhal kita hendak beri nasihat. "jaga tepi kain orang" dibolehkan selagi tujuannya untuk nasihat dan kebaikan bukannya untuk memburukkan orang)

5. Menceritakan kepada khalayak tentang seseorang yang berbuat fasik atau bid'ah seperti, minum-minuman keras, melakukan zina, melakukan maksiat atau perkara-perkara bathil lainnya. Tapi awas ketika menceritakan keburukan itu jangan pula tambah perencah untuk menyedapkan rasa tetapi tetapkan niat kita dalam melakukan hal itu hanya untuk kebaikan.

Sekadar renungan bersama agar tidak terjebak dengan perbuatan mengumpat. Sama-samalah kita berdoa dan berusaha agar dapat menjaga lidah dan hati kita. ameen.

No comments: