Monday, 25 May 2009

PhD vs Ibadah

Agak lama saya tidak dapat update blog ini. Memang berhajat untuk update sekurang-kurang sekali dalam seminggu tetapi keadaan dan masa yang tidak mengizinkan. Hari ini saya kuatkan juga untuk menulis sesuatu di dalam blog ini. Kenapa saya tidak sempat untuk update? kerana sekarang ini prioriti utama saya untuk siapkan penulisan dissertation saya. Saya sebenarnya telah menetapkan tempoh selama 3 tahun untuk siapkan dissertation ini. Namun, sebagai manusia kita hanya mampu merancang, Allah jua penentu yang terbaik ke atas setiap perjalanan hidup ini. Tetapi perancangan Allah itu mempunyai pelbagai hikmah yang tersendiri yang perlu kita teliti agar dapat memahami apakah yang tersirat di sebaliknya. Sebagai manusia yang lemah saya hanya mampu berdoa dan terus berdoa agar segala yang ditentukan ke atas diri ini membimbing diri untuk terus dekat padaNya. 'Ya Allah..lindungilah hambaMu ini dan dekatkanlah hambaMu ini kepada makrifahMu Ya Allah. Sesungguhnya PHD ini bukanlah matlamat hidupku selain ingin menjadikan ia sebagai wadah untuk terus dekatkan diri padaMu Ya Allah. Maka jadikanlah ketentuanMu ke atas hambaMu ini sebagai ketentuan yang baik untuk di dunia dan akhirat'.

Sepanjang perjalanan menyiapkan PhD ini, terlalu banyak rintangan yang mendatang. Justeru, ianya memerlukan kekuatan dalaman untuk terus bersemangat berhadapan dengan rintangan tersebut. Sebagai seorang muslim, kekuatan dalaman itu adalah sejauhmana kuatnya ikatan kita dengan Allah SWT. Kerana Dialah penolong yang paling hakiki ke atas hambaNya. Tetapi manusia memang lemah..kadang-kadang bila terlalu sibuk dengan urusan untuk menyiapkan Phd sehingga lewat malam, amalan pun semakin berkurangan. Hati ini merintih, kenapa itu berlaku? Walhal matlamatku hanyalah untuk Allah dan Rasul bukannya untuk kepentingan diri. "Ya Allah, pimpinlah hati ini agar aku terus dekat denganMu walaupun sibuk dengan hal-hal dunia.". wahai diri...jadikanlah perjalanan PhD ini sebagai satu tamrin untuk mendidik hati agar terus taqarub dengan Allah.

Terasa di hati ini, apabila usia meningkat momentum beribadah pun semakin kurang. Kenapa? mungkinkah dosa semakin banyak menyebabkan hati semakin keras untuk melaksanakan amalan-amalan harian? Dulu, sewaktu di pengajian sarjana muda amat mudah untuk bangun malam, bertahajud pada Allah. Tetapi, kini amalan ini sungguh berat.. "Ya Allah berikanlah kekuatan pada hambaMu ini". Moga hati ini sentiasa diberikan kekuatan untuk mendekatkan diri padaMu walaupun sibuk dengan urusan Phd.

Saya tidak mahu tertekan dengan kepayahan dalam menyiapkan Phd, tetapi saya ingin hati ini tertekan apabila tidak dapat mendekatkan diri padaMu Ya Allah. Apalah makna pada segulung sijil Phd kiranya diri ini tidak dikasihi Allah. Kematian pun akan memanggil kita bila-bila masa. Perjalanan kita ke akhirat lah yang paling aula dalam hidup ini. Diri ini takut dengan azab kubur dan azab neraka mu Ya Allah. Maka, luruskan hati ini kejalan yang benar!. Jadikanlah hidup ini agar sentiasa berpaksi pada iman dan taqwa dalam segala urusan termasuklah PhD ini.

No comments: