Sunday, 19 April 2009

Pindah rumah

Alhamdulillah urusan pindah rumah telah pun selesai walaupun masih ada sedikit lagi yang perlu dikemaskan di rumah baru dan rumah lama. Urusan pindah rumah ni telah meragut masa saya selama 4 hari untuk kemas barang dan bersihkan rumah. Perasan sesal pun ada pada mulanya. Apabila saya memaklumkan pada rakan-rakan Malaysian di sini (note: saya ni duduk di NZ, area Hamilton, sebuah daerah kecil tapi semakin rancak pembangunannya). Banyaklah saya dapat komentar. Kadang-kadang letih nak jawab. "Pindah rumah mana?" tanya si A. Soalan ni boleh jawab lagi dan make sense. "Jangan pindah senyap-senyap ye" Si B pula hantar text dalam email. Sah-sah saya bagi tau saya nak pindah, kurang 'common sense' gamaknya atau over excited. Paling tragis, dapat massage lagi "eeh nak tengok rumah lama untuk kali terakhir". Lack of common sense lagi. saya dah keletihan tapi pindah rumah ni untuk keselasaan diri sendiri dan bukannya nak susahkan siapa-siapa. Begitulah ragam manusia apabila berada di luar negara kot (note: mungkin hanya berlaku di daerah yang saya duduk agaknya). Di Malaysia, saya pindah rumah banyak kali pun orang tak kisah. Tapi di luar negara ni ada kelainan apabila seseorang akan berpindah rumah. Namun ianya merupakan pengalaman hidup yang tidak dilupakan untuk mematangkan diri agar menggunakan 'common sense' dan tidak menambahkan kepenatan fikiran orang lain. Alhamdulillah, semuanya ditempuhi dengan kesabaran dan ketaqwaan. Ameen.

Menyewa rumah di New Zealand ini tidak sama dengan urusan sewa rumah di Malaysia. Di NZ,ada jabatan di panggil 'Department of Housing' yang menyimpan duit perjanjian (bonding). Jumlah duit 'bonding' sama dengan jumlah sewa untuk 3 minggu. Wang ini akan disimpan oleh jabatan tersebut sehinggalah tenant tersebut memberikan notis at least 21 days sebelum keluar atau berpindah dari rumah tersebut. Tujuannya ialah untuk memastikan tenant rumah tersebut menjaga rumah dalam keadaan yang baik dan bersih. Apabila agent atau landlord berpuas hati dengan keadaan rumah barulah mereka akan tandatangan surat untuk membolehkan tenant membuat tuntutan duit bonding tadi. Kegagalan tenant untuk menjaga rumah dan memberi notis seperti yang ditetapkan akan menyebabkan duit 'bonding' tadi tidak dipulangkan.

Pada saya, cara ini sangat baik untuk memastikan rumah landlord sentiasa terjaga dan tidak berlaku kes tenant tidak membayar sewa sebagaimana yang berlaku di Malaysia. Pengalaman saya menyewa di Malaysia sewaktu mula-mula bekerja dulu, rumah yang saya sewa itu terdapat banyak barang-barang tenant sebelumnya yang tidak diangkat. Mujur sewaktu saya menyewa saya utilise kan barang-barang tersebut. Tetapi masalahnya apabila saya keluar daripada rumah tersebut, saya pula yang tanggung masalah macam mana nak pindahkan barang-barang tersebut. Apa yang saya mampu buat ketika itu ialah mengemas rumah tersebut mana yang mampu dikemas. Saya tidak dapat bayang bagaimana tuan rumah tersebut lupuskan barang-barang tersebut. Paling sedih, di Malaysia tidak ada kedai-kedai second hand or community shop untuk membolehkan kita sedekah barang-barang tersebut. Ada juga kes di mana jiran saya melarikan diri dari rumah sewa pada waktu tengah malam kerana sudah lama tidak membayar sewa. Disebabkan tidak ada undang-undang (atau may be tidak dikuatkuasa, jika ada) berkaitan dengan sewa rumah ini, ramai tuan rumah yang menangung kerugian. Malah rumah juga tidak dijaga dengan baik oleh tenant. Terfikir saya, betapa susahnya menjadi landlord rumah di Malaysia. Moga kerajaan Malaysia dapat sedari hakikat ini dan cuba memperbaiki sistem yang ada untuk memberi kebaikan kepada semua pihak.

Berbalik kepada kes saya pindah rumah tadi..saya berpindah ke apartment university kerana di situ sudah ada peralatan seperti peti ais dan mesin basuh. So, saya pindah untuk memudahkan urusan apabila menamatkan pengajian kelak. Tidaklah kelam kabut buat garage sale lagi. garage sale ni satu budaya di NZ untuk jual barang-barang rumah yang tidak diperlukan lagi. Bagus sungguh sistem di sini kerana kita dapat jual barang kita dan tidaklah membazir. Barang-barang yang tak laku boleh disedekah kan ke community shop seperti 'Hospice'. Rasa sangat berpuas hati dengan sistem seperti ini.

Akhir kalam, moga hijrah ke rumah baru ni dapat memberi semangat lagi untuk terus berusaha menyiapkan Phd kerana rumah dah terlalu dekat dengan department:). Adios.

No comments: