Saturday, 11 October 2008

Apakah jadah Shah Rukh Khan dapat anugerah 'datuk'??

Saya geli hati apabila terbaca tajuk berita "Shah Rukh Khan dapat datuk" dalam ruangan Dalam Negeri Utusan Malaysia (sila baca petikan berita tersebut di bawah). Mula baca tajuk tu macam tak percaya je. Biar betul...rupanya memang benar. Apa dah jadi dengan Malaysia tanah airku!! Sudahlah politik negara tidak menentu. Kali ni dikejutkan pula dengan berita seorang artis Bollywood iaitu Shah Rukh Khan dapat anugerah datuk sempena Harijadi Yang Dipertua Negeri Melaka yang ke-70, yang dijadualkan esok. Saya bukan mahu mempertikaikan hal ini, cuma apakah rasionalnya seorang rakyat India yang hanya merupakan artis dan sesekali datang ke Malaysia untuk menghiburkan peminatnya diberi anugerah sedemikian?. Apakah jasa-jasa yang telah disumbangkan kepada rakyat Malaysia amnya dan Melaka khasnya. Puas juga saya mencari-cari sumbangan besar pelakon Bollywood tersebut. Setahu saya sumbangannya ialah banyak menghanyutkan pemikiran rakyat Malaysia terutama para remaja melalui filem-filem cintanya yang begitu romantik.

Namun lain pula apa yang difikirkan oleh Yang Dipertua Negeri Melaka yang melihat sumbangan Shah Rukh Khan tersebut amatlah besar kepada negara. Besar sangatkah sumbangan Shah Rukh Khan itu pada negara Malaysia sehingga kerajaan Melaka memberi gelaran 'datuk' kepada beliau? Apakah sudah tiada rakyat Malaysia yang layak untuk diberi gelaran itu?. Bukankah ramai lagi rakyat Malaysia yang memberi sumbangan positif kepada pembangunan negara misalnya di kalangan tenaga akademik, para doktor dan saya yakin ramai lagi di kalangan rakyat Malaysia yang banyak memberi sumbangan kepada negara. Alahai Yang Dipertua Negeri Melaka..apakah bengap sangat sampai tak nampak sumbangan rakyat sendiri? Apakah jadah?.....

Sisipan: Shah Rukh Khan dapat Datuk

MELAKA 10 Okt. (Utusan) – Pelakon Bollywood, Shah Rukh Khan merupakan antara penerima Darjah Mulia Seri Melaka (DMSM) sempena hari jadi Yang Dipertua Negeri, Tun Mohd. Khalil Yaakob ke-70, esok.
Penganugerahan itu menjadikan Shah Rukh Khan, yang dilahirkan di New Delhi pada 2 November 1965, artis Bollywood pertama ber gelar Datuk.
Beliau yang terkenal menerusi filem Kuch Kuch Hota Hai (1998) mempunyai ijazah sarjana dalam bidang komunikasi dari Jamia Millia Islamia University.
Setiausaha Politik kepada Ketua Menteri Melaka, Saadun Basiron berkata, DMSM dianugerahkan bagi mengenang jasa Shah Rukh Khan dalam bidang seni dan perfileman di peringkat antarabangsa, termasuk di Malaysia.
Bagaimanapun, Shah Rukh Khan tidak dapat hadir untuk menerima anugerah tersebut, katanya kepada pemberita di sini hari ini.


Fakta dari sumber yang boleh dipercayai:
Isu gelaran "Datuk" di Malaysia memang popular dan sering dikaitkan dengan "jual beli" atau "sistem barter" iaitu ada wang semua boleh jalan. Sistem barter ini memang popular sejak zaman kesultanan Melayu Melaka dulu lagi.Khabarnya gelaran itu kini nilainya mencecah sehingga RM300,000 ringgit dan bergantung kepada cara bayarannya. Kalau satu kepala Rm300K maka jika diberikan kepada 30 kepala, berapa banyak duit yang boleh disapu. Mungkin inikah rasional yang dilihat oleh Yang Dipertua Melaka?? Yang penting duit masuk..nilai dan identiti bukan lagi perkara utama semuanya hanya kerana duit...

No comments: