Friday, 16 October 2009

Mungkinkah ini menjadi faktor penyumbang kepada kemalangan di Malaysia?

Saya baru membaca satu laporan akhbar di New Zealand tentang tahap keselamatan kereta buatan Malaysia yang diemailkan oleh sahabat saya. Berdasarkan ujian yang telah dijalankan oleh Australasian New Car Assessment Programme, kereta buatan Malaysia, khususnya Proton hanya mendapat rank 1 bintang. Berdasarkan ujian tersebut, kereta buatan Malaysia tidak mempunyai keselamatan untuk 'protect' kepala dan kaki pemandu dan penumpang. Kereta buatan Malaysia juga dikatakan tidak mempunyai 'airbags', ABS, dan electronic stability control. Kawalan ini penting untuk membantu pemandu mengawal kenderaan tersebut dalam keadaan genting.

Justeru, di New Zealand, kereta-kereta yang dijual hendaklah sekurang-kurang rank empat star untuk memastikan keselamatan pemandu dan penumpang. Oleh itu, Consumer New Zealand telah mengeluarkan amaran agar tidak membeli kereta buatan Malaysia. Berita lanjut boleh di baca disini.

Berita ini membuatkan saya terfikir, mungkinkah ini menjadi faktor kepada peningkatan kemalangan di Malaysia dan juga kepada peningkatan angka kematian disebabkan kemalangan tersebut. Mungkin, berita ini juga menjawab kepada reaksi terkejut Menteri Keselamatan Dalam Negeri kita tentang peningkatan kematian kemalangan di Malaysia semasa sambutan hari raya yang lepas.


No comments: