Tuesday, 6 October 2009

Kepulangan yang di nanti..

Syukur pada Allah kerana masih memberi ruang pada kita untuk bernafas di bumi yang fana ini. Akhir-akhir ini kita dikejutkan dengan banyak bencana alam. Misalnya, tsunami berlaku di Samoa, gempa bumi pula berlaku dia Padang, Sumatra, Indonesia. Bencana alam ini telah mengorbankan ribuan nyawa dalam sekelip mata. Sebentar tadi, saya baru membaca komentar dari seorang pakar gempa bumi dari Indonesia yang mengulas tentang kemungkinan akan berlaku lagi satu gempa bumi yang lagi dasyat pada masa akan datang. Bila gempa bumi ini akan berlaku amat sukar untuk diketahui. Mungkin ia berlaku minggi depan, bulan depan, tahun depan, atau 10 tahun lagi. Hanya Allah SWT sahaja yang mengetahuinya.

Saya bertafakur seketika mengenangkan kehidupan yang hanya sementara ini. Adakah umur ini telah dimanafaatkan sepenuhnya untuk mencari cinta illahi? Berapa banyakkah tenaga yang telah digunakan untuk menyampaikan dakwah? Semasa saya berada di sekolah rendah, kehidupan yang serba kekurangan mendorong jiwa saya untuk berusaha bersungguh-sungguh dalam pelajaran agar dapat mengubah kehidupan keluarga. Di hati kecil ini juga ingin menjadikan diri ini sebagai contoh kepada adik-adik dan juga orang lain bahawa kemiskinan bukanlah penghalang untuk mencapai kejayaan. Begitulah suara hati saya di kala itu..Lantas suara hati itu memberikan satu kekuatan kepada saya untuk berjaya dalam pendidikan hinggalah ke menara gading dan kini melanjutkan pelajaran di peringkat PhD di luar negara.

Satu perkara yang belum saya dapat laksanakan hingga kini ialah menyampaikan suara hati ini kepada anak kampung agar mereka juga mempunyai suara hati yang sama. Motivasi untuk berjaya dalam hidup. Suara hati ini sentiasa berkata: aku akan pulang untuk berkongsi rasa hati dengan anak-anak kampung agar mereka tidak ketinggalan. Di samping itu juga, keinginan untuk memantapkan akidah saudara-saudara baru di kampung. Namun, semua ini memerlukan bekalan dan kekuatan diri.

Kini, saya masih berjuang untuk menyiapkan diri dengan ilmu. Semoga Allah sentiasa memimpin diri ini di jalan yang lurus. Moga hati ini sentiasa ada keinginan untuk membuat perubahan kepada yang lebih baik. Janganlah hati ini dilalaikan dengan dunia yang hanyalah fatamorgana..


No comments: