Friday, 13 February 2009

Wasiat As syahid Hasan Al Bana

Kebiasaannya sebelum saya mulakan kerja saya pada setiap pagi, saya akan 'warm up' terlebih dahulu dengan membaca isu-isu semasa untuk peringatan pada diri sendiri. Entah hari ni, saya tiba-tiba teringat akan 10 wasiat dari seorang mujahid Islam yang mempunyai bidang ilmu yang luas iaitu As Syahid Hasan Al Bana. Semasa saya mengaji di UKM dahulu saya dan sahabat-sahabat seusrah pernah mengupas bersama wasiat-wasiat As Syahid. Malah, buku-buku as syahid banyak mempengaruhi pemikiran saya untuk melibatkan diri dalam gerakan Islam. Pada penulisan kali ini, saya hanya sertakan 10 wasiat tersebut, insyaAllah saya akan cuba paparkan biodata As Syahid Hasan Al Bana pada penulisan akan datang.

Wasiat tersebut banyak memberi peringatan berguna kepada kita untuk diteladani dalam kehidupan kita.
10 wasiat tersebut saya sertakan seperti dibawah sebagai renungan dan peringatan bersama.

1)Wahai saudaraku, segeralah tunaikan solat di awal waktu. Dikala mendengar azan usahakanlah semampu terdaya. Ini membuktikan kesungguhan anda. Di situ ada sumber kejayaan Di situ ada sumber pertolongan Di situ ada sumber taufiq. Perhatikanlah banyak perintah ayat al-Quran dimulakan dengan menyebut solat di awalnya.

2)Wahai saudaraku, Bacalah al-Quran dan cuba memerhati mesejnya Selalulah berzikir dan cari ilmu walaupun sedikit Kurangilah dengan masa yang tidak bertujuan Sesungguhnya al-Quran adalah sumber asli lautan ilmu Sumber hidayah kepada anda dan saya Bacalah al-Quran, kelak ia memberi syafaat. Sentiasalah membaca, menghafal dan hayati mesej arahannya. Selalu berzikir, berzikir dan terus berzikir. Jadilah hamba yang sejahtera.

3)Wahai saudaraku, Dorongkanlah diri untuk menguasai Bahasa al-Quran Mulakan dulu walaupun sepatah perkataan. Sebenarnya anda telah lama bermula Iaitu sejak anda solat setiap hari. Antara mala petaka pertama menimpa umat kita ialah kecuaian menguasai bahasa agamanya.

4)Wahai saudaraku, Usahlah bertarung idea tanpa adabnya! Berdebatlah jika kiranya berbuahkan kebaikan. Awasilah pertengkaran Kerana di sana ada unsur lain membisikkan iaitu Syaitan namanya!

5)Wahai saudaraku, Senyumlah selalu tapi bersederhanalah dalam ketawa. Rasulullah s. a. w adalah yang paling banyak senyum. Baginda ketawa kena pada tempatnya. Plato juga berharap agar pementasan hiburan yang tidak bermutu terlalu banyak ketawa bodoh hanyalah disaksikan oleh golongan abdi dan orang upahan asing. Begitu juga Aristotle berpendapat supaya golongan belia ditegah daripada menyaksikan hiburan-hiburan yang membolehkan perbuatan ketawa berlebih-lebihan, supaya tidak menular keburukan dalam diri. Saudara, kalau kita perhati di kaca TV kita terlalu banyak hiburan lawak ketawa yang boleh merosakkan jiwa kita apabila terlalu banyak ketawa, maka marilah kita sama-sama hindari.

6)Wahai saudaraku, seriuslah selalu dan berguraulah berpatutan. Tanpa serius, hilanglah kesungguhan. Tanpa bergurau, tawarlah kehidupan. Kata seorang penyair : Berikan kerehatan pada jiwamu Yang sibuk dengan berfikir Ubati dengan bergurau Tapi, Kalau mengubatinya dengan bergurau Mestilah dalam batas Seperti kau masukkan garam ke dalam gulai.

7)Wahai saudaraku, Kawallah nada suaramu setakat yang diperlukan oleh pendengar di depanmu. Janganlah jadi seperti orang bodoh. Bahkan menyakit hati orang lain pula. Luqman El-Hakim juga mencela orang yang tidak pandai menjaga nada suara pada tempatnya.

8)Wahai saudaraku, Usahlah umpat mengumpat. Bercakaplah jika ada unsur kebajikan. Hindarilah... mengumpat! Perkatakanlah kebaikan demi kebajikan bersama. Dosa orang yang mengumpat adalah seperti memakan daging saudaranya yang telah mati. Bertaubatlah jika anda mengumpat dan minta ampun terhadap orang umpatanmu. Boleh mengumpat... apabila ada tujuan syarie seperti untuk menuntut keadilan apabila dizalimi, untuk menghapuskan kemungkaran, kerana memberi amaran kepada Muslim tentang kejahatan, dan kerana mengisytiharkan kefasikan dan kejahatan.

9)Wahai saudaraku, Luaskanlah interaksimu dengan umat manusia Sekalipun mereka tidak diminta berbuat demikian. Hulurkan perkenalan, kemesraan dan persahabatn sesama insan.

10)Wahai saudaraku, Maksimumkanlah faedah waktu anda dan Tolonglah orang lain supaya manfaatkan masa. Disiplinkan diri anda dengan masa. Bijaksanakanlah menggunakan waktu anda. Bersegeralah, kerana... Sabda Nabi s. a. w bermaksud : "Bertindak segeralah melakukan amal...". Sayanglah masa saudaramu juga. Hormatilah waktu mereka dan usahlah berbicara meleret-leret tanpa haluan dan noktahnya.

No comments: