Friday, 29 January 2010

Ilmu bukan setakat di atas kertas...

Alhamdulillah, syukur ke hadrat Allah kerana masih memberi nikmat kehidupan dan beribadah di bumiNya. Buat rakan-rakan yang sentiasa mengunjungi blog ini, saya mohon maaf kerana sudah lama tidak dapat ‘update’ blog ini. Setiap kali masuk ke blog ini, niat untuk menulis asyik tergendela. Agaknya, saya dah kebosanan kerana di waktu ini saya juga tengah pulun menyiapkan penulisan akhir thesis saya.

Di fasa ini juga, ramai kawan-kawan yang bertanya bila nak balik Malaysia? Ada juga kawan2-kawan yang berkata "wah bestnya buat PhD, mesti dah banyak ilmu". Sejujurnya, saya ingin nyatakan bahawa buat PhD ini bukanlah bermakna kita sudah menjadi pakar dalam bidang kita. Pada saya, PhD ini hanyalah ‘stepping stone’ untuk menjadikan kita sebagai pemburu ilmu. Ilmu dalam PhD ini hanyalah setitik daripada selautan ilmu yang Allah bentangkan pada kita. Malah pada saya bila buat PhD ni terasa diri ini terllau kerdil lagi untuk dikatakan pakar. Ilmu yang ada ini masih terlalu cetek. Walaupun, ada sesetengah orang apabila telah melalui proses PhD merasa dirinya sudah pakar dalam bidang itu dan ini.

Tetapi bagi saya, perjuangan untuk menuntut ilmu ini belum lagi selesai dengan berjayanya melakukan PhD. PhD ini hanyalah wadah untuk menjadikan diri kita supaya sentiasa menhargai dan memperdalamkan ilmu. Satu cabaran yang paling besar yang saya lihat ialah bagaimana kita, terutama sebagai muslim menterjemahkan ilmu itu ke arah mencari keredhaan Allah SWT. Ilmu itu bukanlah sekadar di atas segulung ijazah. Tetapi yang paling utama ialah bagaimana ilmu itu menjadikan diri kita insan yang bertaqwa dan sentiasa tawaduq pada Allah swt. Ilmu yang ada itu dapat menjadikan kita insan yang berakhlak dan bukannya berlagak. Perjuangan menuntut ilmu ini belum selesai dan ianya memerlukan iltizam yang berterusan hingga ke akhir hayat…

No comments: