Tuesday, 10 March 2009

Apa sudah jadi dengan negara Malaysia?




Assalamu alaikum dan Alhamdulillah. Moga kita semua sentiasa berada di bawah rahmatNya.


Kali ini saya ingin menyentuh isu PPSMI. Nampaknya menteri pelajaran masih lagi ingin melaksanakannya walaupun rakyat marhaen tidak bersetuju. Pada 7 Mac 2009 yang lalu kita menyaksi puluhan ribu rakyat yang menentang akan perlaksanaan PPSMI ini. Tahniah kepada rakyat Malaysia yang prihatin kepada kedudukan dan peranan dan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu dan bahasa penghantar utama sistem pendidikan negara, sebagaimana yang dimaktubkan dalam Perlembagaan dan Akta Pendidikan. Tahniah dan syabas juga kepada penggerak Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP) yang berjaya merakyatkan dan memasyarakatkan perjuangan bahasa kebangsaan sehingga bangkit kesedaran massa tentang peranan bahasa Melayu sebagai salah satu asas pembinaan negara, sebagaimana yang diputuskan dan dilaksanakan sejak kemerdekaan.


Kenapa penentangan PPSMI ini berlaku? Kita menentang bukannya kita anti terhadap bahasa Inggeris, TETAPIpelaksanaan PPSMI ini mengakibatkan pelajar-pelajar luar bandar yang masih ketinggalan dalam bahasa Inggeris mendapat kelulusan rendah dalam pelajaran mereka. Masih banyak cara lain yang kerajaan dan menteri pelajaran boleh laksanakan untuk meningkatkan penguasaan bahasa Inggeris di kalangan pelajar. Pelaksanaan pengajaran bahasa Inggeris dalam dua mata pelajaran tersebut (matematik dan sains) hanyalah ”melepas batuk di tangga”. Belum tentu perlaksanaan pengajaran bahasa Inggeris dalam dua subjek tersebut dapat menjamin penguasaan bahasa Inggeris di kalangan pelajar? Malah menyukar pelajar untuk meningkat kemahiran dalam subjek tersebut. Guru-guru mereka pun masih ramai yang tidak bersedia mengajar subjek tersebut dalam bahasa Inggeris. Situasi ini mengakibatkan ”yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran”. Mungkin bagi anak-anak bangsawan, PPSMI ini sesuai kerana penguasaan bahasa Inggeris mereka kuat sejak dari awal lagi. Oleh itu, mereka tidak menghadapi masalah untuk memahami pengajaran dalam bahasa Inggeris.

Seperti yang ditegaskan oleh Dr Awang Sariyan, asas paling utama bantahan pejuang bahasa dan mereka yang faham serta menghayati peruntukan dalam Perlembagaan dan Akta Pendidikan tentang kedudukan dan peranan bahasa Melayu ialah bahawa kuasa eksekutif wajib menghormati keputusan badan Penggubal undang-undang, iaitu Parlimen. Jelas bahawa pelaksanaan PPSMI bercanggah dan menyeleweng daripada undang-undang tentang bahasa Melayu yang telah dimaktubkan. Atas asas ini sahaja kerajaan tidak perlu mencari jalan panjang lagi berliku-liku untuk mencari kewajaran mempertahankan dan meneruskan PPSMI. Apa-apa jua alasan dan hujah untuk mempertahankan dan meneruskan PPSMI dan dasar lain yang seumpama itu terbatal dengan sendirinya apabila kita menggunakan premis undang-undang negara tentang dasar bahasa kebangsaan. Justeru, apakah muslihat kerajaan disebalik perlaksanaan PPSMI ini? Adakah mereka tidak faham undang-undang tersebut? Bagi pendapat saya, PPSMI ini terdapat banyak implikasi negatifnya terhadap pelajar terutama pelajar luar bandar. Alangkah indahnya, jika kementerian pelajaran fikirkan cara lain untuk meningkatkan penguasaan bahasa Inggeris di kalangan pelajar terutama pelajar luar bandar bukannya dengan PPSMI tersebut. Pertingkatkan prasarana sekolah terutama di luar bandar seperti kemudahan perpustakaan dan komputer yang mencukupi. Wahai menteri pelajaran tolonglah turun ke sekolah-sekolah di luar bandar. Tengok dengan biji mata sendiri bagaimana kedhaifan mereka? Janganlah memaksa mereka untuk menerima sistem PPSMI tanpa menilai implikasinya ke atas mereka.


Kalaulah menteri pelajaran itu menggunakan otak untuk berfikir bukannya menggunakan kulit kepala untuk berfikir beliau akan nampak rasionalnya mengapa rakyat menentang PPSMI ini. Tidaklah menteri pelajaran kita berpandangan cetek dengan menuduh bahawa dalang kepada kebencian terhadap PPSMI ini ialah pembangkang khususnya PAS. Nampaknya, menteri pelajaran kita berfikir secara kebudak-budakan dengan menuding jari kepada pembangkang. Beliau melihat bahawa pembangkanglah yang menyebabkan penentangan terahadp PPSMI ini. Terencat urat saraf apabila membaca komen beliau itu. Seolah-olah menteri pelajaran itu tidak menggunakan otak sedarnya untuk berfikir mengapa puluhan ribu rakyat bangkit menentang PPSMI. Beliau hanya mampu berfikir bahawa pembangkanglah yang menyebabkan rakyat menentang PPSMI. Dangkal sungguh pemikiran itu dan tidak selayaknya untuk seorang menteri pelajaran malaysia. Pemikiran itu seperti pemikiran orang yang tidak berfikir menggunakan otak anugerah Allah. Sewajarnya, seorang menteri pelajaran hendaklah seorang yang rajin membaca dan berfikir dengan pemikiran yang luas. Sedarkah anda bahawa penentangan terhadap PPSMI ini bukan setakat di kalangan pembangkang tetapi juga di kalangan ahli akademik dan badan-badan NGO serta segelintir ahli umno yang masih sayangkan bangsa dan bahasanya. Cumanya ahli umno tersebut tidak berani bersuara kerana takut periuk nasinya melayang. Mungkin sebab itulah menteri pelajaran itu perasan hanya pembangkang saja yang exploit isu tersebut.

Sedarilah bahawa pembangkang hanyalah membantu rakyat untuk menyuarakan suara mereka. Kepada siapa lagi rakyat hendak mengadu? Buat aduan pada menteri pelajaran bukannya dilayan. Baru-baru ini pun, apabila rakyat hendak menyampaikan memorendum pada Yang Dipertuan Agong pun kena tembak dengan gas pemedih mata. Alangkah kesiannya rakyat Malaysia, hendak berjumpa dengan pemimpin untuk menyampaikan isi hati mereka pun kena diperlakukan sedemikan. Kalau rakyat Malaysia itu mengganas, maka wajar jugalah diperlakukan seperti itu oleh pihak polis. Tetapi rakyat hanya ingin menyampaikan sekeping memorendum untuk dipertimbangkan oleh kerajaan Malaysia. Pendatang asing dan penjenayah pula masih lagi mewah dan berkeliaran tetapi tidak pula ada gerak gempur untuk menghapuskan pejenayah di Malaysia secara besar-besaran. Mat-mat rempit masih lagi bermaharajalela tetapi tidak pula polis memberi kawalan ketat kepada mereka? Kanak-kanak yang hilang sampai sekarang belum ditemui?. Huh...adakah satu masa nanti bumi Malaysia itu hanya layak untuk didiami oleh manusia pak turut saja? Manusia yang tidak ada ’common sense’ dan tidak perlu berfikir hanya ikut apa saja pemimpin mereka buat? Apa yang terjadi pada Malaysia pada tahun 2020 kalau beginilah rupa pemimpin negara kita? Demokrasi sudah tidak berguna lagi.....rakyat kena terima saja apa pemimpin cakap. Renung-renungkanlah.....

Wallahu ’alam.

No comments: